CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

- pErMaTa_aGaMa -





Ya Allah..
pimpinlah aku ke jalan yang benar...
serta jadikanlah aku wanita s0lehah..
aminn~ (^_^)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Wednesday, 18 January 2012

nama Mu tetap dipuji walau diri sering diuji..



 Ya Allah, beratnya ujian ini!”
 
“Sampai bila aku harus diuji begini?”

“Kenapa mesti aku diuji, bukan orang lain yang diuji?”


Pernah tak kalian mendengar atau mengungkapkan kata2 seperti di atas?? j0m sama2 kita renungkan..

Ujian yang datang tidak pernah diduga. Kadang-kadang ianya datang ketika  kita senang dan bergembira. Datangnya juga kadang-kadang membuat kita menderita. Ujian yang datang juga tidak pernah kenal erti ‘tuan’ mahupun ‘hamba’, kerana semuanya telah pun ditulis diatas sana, tentang apa yang sedang dan akan terjadi kepada insan yang bernama manusia.

Hidup ini seperti roda. kadang-kadang kita kuat diatas, tetapi kadang-kadang kita tersungkur lemah ke bawah.

Sesungguhnya ujian itu bukan untuk membebankan dan menyusahkan kita. Dan Allah bukan ingin melihat hambanya yang diciptakan dengan sebaik-baik kejadian ini menerima ujian tanpa ada sebab dan musababnya, malah sebenarnya Allah ingin menghapuskan dosa-dosa yang pernah kita lakukan selama ini kerana manusia tidak pernah lari dari kesilapan dan kesalahan dalam hidup.

Belajarlah  untuk menerima seadanya ujian Allah.. 

Setiap ujian yang Allah timpakan ada maksud tersirat dari Allah yang ramai manusia tidak tahu akan hikmah di sebalik ujian tersebut. Semuanya dalam kuasa Allah.

Hakikatnya Allah yang mendatangkan ujian itu..
“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.” – Al-Baqarah : 286
Allah juga menguji kita untuk mengetahui sejauh manakah tahap keimanan kita kepadaNya.

 “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

makanya, terimalah segala ujian dan dugaan dengan hati yang ikhlas dan terbuka..m0ga segala d0sa kita diampunkan Nya..

mencari dan terus mencari redha Illahi..



~ sharing is caring.. (^_~) ~

20 comments:

sea_lavender said...

diri ini sering begitu ='(
namun Alhamdulillah.. ble dktkn diri pd-Nya dan yakin dgn ketentuan melegakan diri segalanya..
pernah terbca dalam tafsiran Al-Quran ; yakinlah setiap sesuatu Allah berikan pd kte bukan secara percuma..sgalanya penuh dgn hikmah yg tersndiri sma tersurat dn tersirat...dan juga cpt mhupn lmbt utk kte~~

Bulan Syurga Firdausi said...

semakin dekat kite dgn Nya semakin kuat dugaan dari Nya utk kite sbgai hamba Nya :)

Azekzk said...

Kadang2 payah untuk kita menerima ujianNya sekiranya kita x menganggapnya adalah satu nikmat. Allah uji kita kerana syg dan mahu lihat sejauh mana tanda cinta kita terhadapNya. Jazakallah atas nasihat.

Lady Milo said...

semoga kita tabah menghadapi ujian yang diturunkan olehNya... Setiap ujian samada untuk menghapus dosa lalu atau menguji keimanan seseorang... :-)

peRmaTa_ aGamA said...

t0 sea_lavender : sm0ga kita terus tabah dlm menghadapi ujian dan dugaan Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Bulan Syurga Firdausi : makanya, terimalah setiap dugaan dari Nya dengan terbuka..

sm0ga kita menjadi hamba Nya yg kuat dan tabah..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Azekzk : bt0l..anggaplah setiap dugaan dan ujian itu tandanya Allah sayang pada kita..

sm0ga kita tabah dalam mghadapi ujian dari Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Lady Milo : makanya, terimalah segala dugaan dan ujian Nya dengan hati yg terbuka, ikhlas dan redha..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Badrina Ibtisam said...

Jap.. Maksudnya, dgn ujian yg Allah bagi, dpt hapuskn dosa kita? Eh? Sorrylah tanya2 cemni. Hehe.. Harap jawab :)

Cikgu Ma said...

penah terdetik macam tu...huhu

L said...

L like en3 ni... huu

jom renung2kan sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

tdybear beruang said...

stiap ujian Allah pd kita..spt sakit..to larh antra salah sa2 cr utk mghapskn dosa2 kta...jd sbrlarh dgn dgaanNya...

Edy Fee said...

sokong1 org beriman mmg kne uji..hehe

Bulan Syurga Firdausi said...

yup betul...amin ya Allah...tabah sabar usaha tawakal :)

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Badrina Ibtisam : yup..slah satu cara untuk menghapuskan d0sa adalah melalui ujian dan dugaan dri Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Cikgu Ma : sm0ga kita semua tabah dlm menghadapi ujian dari Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 L : sm0ga ber0leh manfaat..syukran sudi ziarah..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 tdybear beruang : bt0l tu..s0, terimalah ujian Nya dgn redha..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Edy Fee : semua yg bergelar 'hamba' pasti diuji..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Bulan Syurga Firdausi : sabar dan ikhlas dlm menghadapi sgala ujian dan dugaan Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...