CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

- pErMaTa_aGaMa -





Ya Allah..
pimpinlah aku ke jalan yang benar...
serta jadikanlah aku wanita s0lehah..
aminn~ (^_^)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Monday 12 December 2011

surat ADAM untuk HAWA



surat ADAM untuk HAWA

Wahai HAWA… 

Dirimu adalah ciptaan Allah swt yang sangat berharga. Yang melengkapkan fitrah kehidupan di muka bumi ini. Yang menjadi sumber kekuatan seorang lelaki. Setiap lelaki yang berjaya pasti ada seorang wanita yang sentiasa menyokong di belakangnya dan sentiasa membantu di sisinya. Rasulullah saw sendiri di waktu Baginda keletihan dalam berdakwah adanya Siti Khadijah di belakang Baginda yang sentiasa memberikan kata-kata perangsang dan kata-kata semangat kepada Baginda serta sokongan malahan Siti Khadijah juga telah banyak menginfakkan harta yang dimilikinya di jalan dakwah Rasulullah saw.

Wahai HAWA…

Seandainya engkau mengetahui akan isi hati ku. Ketahuilah bahawa diriku seakan-akan nampak gagah di luaran tapi sedarkah dirimu bahawa di dalam hati ku ini tersangatlah lemah apabila berhadapan denganmu. Sungguh dirimu telah dihias supaya kelihatan menarik dalam perhatian ku. Membuatkan aku begitu mudah dirasuk hawa nafsu yang sering kali datang menggodaku. Firman Allah swt ;

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ

“Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).”
(Surah Ali Imran : 14)

Oleh itu, wahai wanita yang solehah, penghias dunia juga bakal bidadari syurga kelak, aku mengharapkan supaya dirimu mengasihani diriku ini dengan menjaga dirimu sebaik-baiknya. Usahlah gunakan kecantikkanmu untuk menggores imanku. Usahlah menggunakan kelembutan suaramu untuk membangkitkan hawa nafsuku. Usahlah dirimu menggoda ku dengan bentuk-bentuk tubuh mu yang diciptakan begitu unik serta mampu menarik perhatian ku. Tutuplah dirimu sebaik-baiknya kerana ianya adalah lambang ketinggian keperibadianmu dan ianya juga merupakan lambang seorang wanita solehah yang sering dinanti-nanti dan diidamkan oleh lelaki-lelaki yang soleh.

الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).
(Surah An-Nur : 26)

Wahai HAWA…

Ketahuilah tulisanku ini tidak sekali-kali untuk menuduh dirimu sebagai penjenayah kepada iman ku sebagai kaum adam. Tetapi tulisanku ini adalah untuk meluahkan rasa hati ku ini sebagai seorang lelaki yang sering kali kecundang dalam menghadapi hawa nafsuku apabila berhadapan dengan dirimu. Ketahuilah bahawa dirimu telah dianugerahkan oleh Allah swt suatu kelebihan yang mampu menundukkan segagah-gagah lelaki di muka bumi ini.  Apatah lagi jika kelebihan dirimu itu digunakan keatas diriku yang langsung tidak mempunyai sebarang kekuatan malah mempunyai tahap keimanan yang lemah ini, sudah tentu aku dengan mudah akan tertewas. Oleh itu wahai kaum wanita,dirimu telah dijadikan begitu istimewa oleh Allah swt. Jadi gunakanlah keistimewaan dan kelebihan yang diberikan oleh Allah swt itu ke jalan yang diredhai oleh Penciptamu sekalian.

Rasulullah saw bersabda yg bermaksud ;

”aku tidak akan meninggalkan suatu fitnah yg pling berbahaya sesudahku nanti kecuali fitnah yg dihadapi oleh kaum lelaki dengan sebab kaum wanita” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Wahai HAWA…

Janganlah kalian begitu mudah termakan dengan pujuk dan rayuku. Ketahuilah bahawa aku melakukan hal tersebut hanya untuk melayan nafsuku yang sering menggoda. Ketahuilah bahawa dirimu wahai wanita mempunyai sembilan darjah keabaian iaitu malu sedangkan aku sebagai seorang lelaki hanya mempunyai satu darjah keaiban. Oleh kerana itu wahai wanita, jika kesembilan-sembilan martabat malu itu telah hilang dari dirimu maka dengan mudah aku mampu melakukan apa sahaja kepada dirimu walaupun ianya merupakan satu dosa yang besar. Oleh sebab aku hanya mempunyai satu darjah keaibanlah aku seringkali tanpa segan silu mengeluarkan kata-kata manis dan romantis semata-mata untuk menarik hatimu. Oleh itu wahai kaum wanita sekalian, jagalah martabat malumu kerana ianya adalah benteng kepada dirimu daripada termakan jerat dan umpan kaum lelaki seperti aku yang seringkali tewas kepada pujukan nafsu.


الحياء و الإيمان قرناء جميعًا فإذا رفع أحدهما رفع الأخر
Maksudnya : Perasaan malu dan Iman adalah teman.Bila satunya diangkat,yang lagi satu pun ikut sama.
Wahai HAWA..

Ketahuilah bahawa hanya dirimu mampu menentukan bahawa kamu ingin menjadi seperti kelapa yang murah serta manisnya hanya sementara ataupun ingin menjadi seperti mutiara yang mahal harganya dan akan dijaga dan disayangi buat selama-lamanya. Jika kelapa yang telah dirimu pilih maka ketahuilah bahawa apabila habis santan diperah maka sisa-sisanya pasti akan dibuang. Adakah maruah serta nilai dirimu serendah itu??? Apakah dirimu sanggup untuk dijadikan sebagai alat mainan untuk memenuhi nafsu manusia??? Setelah dirimu dimiliki maka dengan mudah dirimu dibuang seperti sisa-sisa kelapa yang telah diperah santannya??? Apakah serendah itu martabat dirimu yang diciptakan sebagai makhluk yang istimewa??? Ingatlah wahai kaum hawa, seorang lelaki sudah tentu akan menyukai dirimu dan tertarik kepada keindahan yang tanpa segan silu ditonjolkan olehmu tetapi ingatlah ianya tidak lebih hanyalah sebagai mainan pemuas nafsu semata-mata. Selepas mereka mendapat apa yang mereka hajatkan maka sampai disitu sahajalah titik noktah kepada hubungan yang terjalin. Sebab walau sejahat mana pun diri seorang lelaki itu tetap mereka mempunyai cita-cita untuk memiliki seorang wanita yang solehah, yang menjaga dirinya daripada menjadi santapan-santapan lelaki-lelaki seperti mereka yang bernafsu serta wanita yang mampu mendekatkan diri mereka kepada Yang Maha Esa. Kerana wanita-wanita seperti inilah yang mempunyai nilai yang tinggi dan bukanlah sekadar sisa-sisa orang lain yang telah dibuang.

Dan jika dirimu memilih untuk menjadi seperti mutiara, maka itulah yang sebaik-baiknya. Kerana mutiara ini tersangat mahal harganya dan begitu berharga. Semakin dalam ianya tersembunyi dan semakin susah untuk menemuinya di dasar laut maka harganya semakin mahal. Oleh sebab itu mutiara ini sangat-sangat dijaga dan terjaga oleh sesiapa saja yang memilikinya. Dan kehilangannya akan ditangisi buat jangka masa yang panjang. Oleh itu wanita yang diibaratkan seperti mutiara ini ialah wanita yang betul-betul menjaga segala apa yang mampu menjatuhkan maruah dan harga dirinya tidak kira dari segi pakaian, pergaulan, akhlak dan sebagainya. Dan wanita solehah inilah yang diibaratkan oleh Rasulullah saw sebagai secantik-cantik perhiasan dunia dan amat beruntung kepada sesiapa yang memilikinya. Jadi wahai wanita di luar sana, pilihan ada di tanganmu. Yang manakah yang ingin menjadi pilihan?? Adakah seperti kelapa yang manisnya buat sementara atau seperti mutiara yang kebahagiaannya buat selama-lamanya???

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :

“Dunia itu ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah”
(Hadis Sahih riwayat Muslim).

Ya Allah Ya Tuhanku,

Engkau anugerahkanlah kepada ku wanita yang solehah yang telah Engkau utuskan di dunia ini untuk menjadi penghulu bidadari di syurgaMu kelak. Dan Engkau berikanlah kepada ku secantik-cantik perhiasan di muka bumi Mu ini untuk menyinari dan melengkapi kehidupanku serta mampu membuatkan aku lebih dekat kepada Mu. Dan engkau baikilah akhlak serta budi pekertiku dan dekatkanlah aku dengan redhaMu supaya aku mampu memiliki wanita solehah yang pasti ingin mencari lelaki soleh untuk menjadi pendamping hidupnya. Amin Ya Rabbal ‘Alamin.



Allah swt berfirman di dalam al-Quran yang bermaksud :

“Maka kahwinilah akan kamu dari perempuan itu yang baik bagi kamu”
(An-Nisa : 3).

 Selain itu Rasulullah saw juga pernah bersabda yang berbunyi :

“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara iaitu kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya, kerana agamanya maka pilihlah yang beragama nescaya kamu akan beruntung” (hadith sahih riwayat Bukhari dan Muslim)

Akhirul Kalam,

Wahai wanita, ketahuilah bahawa dirimu begitu berharga. Sesungguhnya Allah menciptakanmu sebagai pelengkap fitrah manusia. Maka jangan jadikannya sebagai suatu fitnah. Gunakanlah kelebihan yang ada pada dirimu sebagai kekuatan untuk meneruskan perjuangan. Srikandi Islam adalah pejuang yang sentiasa berada di jalan dakwah serta menjadi sayap kiri perjuangan Islam. Teringat aku dengan satu kata-kata di dalam sebuah lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Dehearty : “Akalmu senipis bilahan rambut, tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu. Jua hatimu bak kaca yang rapuh, kuatkanlah ia dengan iman yang teguh.”

Oleh itu, wahai bakal bidadari syurga lengkapkanlah dirimu dengan agama kerana itulah yang membezakanmu wahai wanita solehah dengan wanita-wanita yang lain. Untuk dirimu menjadi seorang yang taat serta menjadi seorang wanita yang solehah maka dirimu tidak dapat lari dari menuntut ilmu lebih-lebih lagi ilmu agama.

Satu kata-kata yang sangat menarik telah dipetik daripada Ibnu Qayyim al-Jauzi yang berbunyi :

“Sesungguhnya hidayah itu tidak akan sampai melainkan dengan ilmu”

Selain itu satu kata-kata yang amat bermakna telah diungkapkan oleh al-Khawarizmi, seorang ahli Matematik apabila ditanya tentang wanita terbaik. Dia menjawab ;


Jika wanita solehah dan beragama = 1
Jika dia cantik; tambah 0 kepada 1 =10
Jika dia kaya ; tambah lagi 0 = 100
Dan jika dia dari keluarga baik-baik ; tambah lagi 0 = 1000
Tetapi jika yang "1" tiada maka tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok "0"...

Begitulah pentingnya dirimu menjadi seorang yang berilmu dan beragama kerana ianya memberi nilai kepada dirimu sedangkan yang lainnya hanyalah sebagai penambah asset kepada nilai yang dirimu miliki. Tetapi jika dirimu tidak beragama maka asset lain yang ada itu hanyalah sia-sia kerana ianya tidak mempunyai nilai sedikit pun.

sekian..

ADAM


~ sharing is caring..(^_~)  ~

 sumber : http://mencarimardhatillah-ansarullah.blogspot.com/

36 comments:

Unknown said...

terima kasih kerana berkongsi ilmu

peRmaTa_ aGamA said...

sama2..syukran sudi ziarah..
m0ga ber0leh manfaat..

~ sharing is caring..(^_~) ~

Cik_Shiqah said...

Allahu Allah.
Penulisan yg terus menusuk ke kalbu.
Diri ini harus kembali muhasabah. huhu~

nice post, amt bermanfaat! ^_^

peRmaTa_ aGamA said...

alhamdulillah..sgala puji hanya bg Allah..
sm0ga kita tr0s mnggapai redha Nya dlm usaha mnjadi wanita solehah..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Kayu Manis said...

"silent is golden"..setuju,merujuk pd n3 saya.."Bertakwalah kepada Allah di mana sahaja kamu berada,dan ikuti kejahatan itu dengan kebaikan,nescaya ia akan menghapuskan dosa kejahatan itu dan berakhlak kpd manusia dgn akhlak yg baik."(at-Tirmizi)

Faizal Ismail said...

nur kasih ^^

syukran atas coretan kali ini , bermnfaat

peRmaTa_ aGamA said...

t0 cinnamon.com : syukran sudi ziarah n k0men..=)

sm0ga kasih Allah brsama kita smua..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Faizal Ismail : afwan..sm0ga beroleh manfaat n dredhai Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

SyaheeDah said...

salam..

terasa dihargai..(perasan!)^_^

cantiknya ajaran islam yg mendidik kita agar hidup ini dijalani sebaiknya..

syukran 4 sharing~_~

Unknown said...

kalau la wujud sang adam yang camni :), ada tapi susah nak jumpa :)

MUJAHID295 said...

entry yg menarik..sgt unik dan memberi maksud yg mendalam..apa tajuk lagu tema blog ni??

Bulan Syurga Firdausi said...

memang makin tertarik dgn blog ni...ya Allah :)

peRmaTa_ aGamA said...

t0 SyaheeDah : waalaikumsalam wbt..

mestilah dhargai.."kerana wanita begitu brharga.." kan3x?? (^_^)

insyaAllah..hidup brlandaskan prinsip Islam lbih barakah..

afwan..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Hanya Dipinggiran : insyaAllah..msih ada ADAM yg mcm ni..makanya, kita perlu bnyakkan b'd0a..

" jika mahu mendapatkan yg Soleh, kurangkan agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yg Solehah.."

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 MUJAHID295 : Alhamdulillah..sgala puji hanya bagi Allah..

sm0ga beroleh manfaat..

p/s : ' muhasabah cinta '

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Bulan Syurga Firdaus : syukran..
sgala puji hanya bgi Allah..
sm0ga beroleh manfaat..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Anonymous said...

subhanaAllah....a great belog....membalas kunjungan saudari....

peRmaTa_ aGamA said...

alhamdulillah..sgala puji hanya bg Allah..
sm0ga ber0leh manfaat..

syukran krana sudi ziarah bl0g yg srba kekurangan ini..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

RuMaH TuA said...

Assalamualaikum.
Syukran untuk perkongsian.

Allah telah memakmurkan dunia dengan penciptaan lelaki & wanita. Wanita lebih ramai dari lelaki. Oleh itu, usaha dari wanita sangat penting. Kerja Wanita itu sangat halus, kerana itu fitnah yang datang di dunia sebahagian besarnya datang dari wanita. Kita(wanita) perlu membuat kerja & usaha atas iman dalam kalangan wanita mengikut usul - usul yang ditetapkan. Insyaallah, kebaikan yang besar akan datang tetapi jika sebaliknya maka fitnah yang besar akan berlaku.

"Moga Allah pelihara kita dari fitnah"

peRmaTa_ aGamA said...

Waalaikumsalam wbt..
m0ga ber0leh manfaat dri prk0ngsian..

benar ya ukhti..lelaki dan wanita msing2 mmpunyai kelebihan dan kelemahan trsendiri..makanya, mereka akan saling melengkapi..lbih indah jika bersulamkan ketaqwaan dan berlandaskan prinsip islam yg dtetapkan..

m0ga kita bahagia dalam limpahan kasih sayang dan redha Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

Widi Dede said...

subhanallah :)

Info Event For Blogger: Percuma Samsung Galaxy Ace & RM1000, it's very easy to get, let's come and get it --> http://www.streetdirectory.com.my/streetdirectorymalaysia/

peRmaTa_ aGamA said...

sm0ga beroleh manfaat..syukran atas ziarah..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Abu Zarim Mohamad said...

surat utk sidia,,,:),,,moga kekal dlm hidayah,,,:)

Bulan Syurga Firdausi said...

ziarah permata :)

peRmaTa_ aGamA said...

abu zarim : iya..mga bleh djadikan ped0man..=)
insyaAllah..ameen~

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Bulan Syurga Firdausi : syukran..mga Allah redha..

~ sharing is caring..(^_~) ~

wafa zinnirah92 said...

Assalamualaikum wbt..

Mantaplah perkongsian kali ini.
Teruskan berkongsi.. ^_^

p/s: jmput ke blog saya nnt, merindui peninggalan jejak di kotak komentar dari permata agama.. jmput ya sambil menghayatinya.. =)

~permata yang dicari~

peRmaTa_ aGamA said...

Waalaikumsalam wbt..

insyaAllah ukhti..sm0ga beroleh manfaat dri prk0ngsian..=)

p/s : insyaAllah..akan mnyusul..syukran ya sudi ziarah cny..mga Allah redha..

~ sharing is caring..(^_~) ~

apeXogamY said...

woah! :D
best best..nice,..sy nak copy boleh, edit2 cket lah.. nanti saya link kan blog awak ni ye?

peRmaTa_ aGamA said...

Alhamdulillah..sgala puji hanya bagi Allah..

silakan..m0ga beroleh manfaat..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Nur Khomariyah said...

Kabar baik
Allah yang Maha Kuasa telah begitu setia kepada saya dan seluruh keluarga saya untuk menggunakan perusahaan pinjaman ibu Emily untuk mengubah situasi keuangan hidup saya untuk kehidupan yang lebih baik dan lebih stabil sehingga sekarang saya memiliki bisnis sendiri di kota
Nama saya Nur Khomariyah dari kota Sidoarjo, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu. Emily karena membantu saya dengan pinjaman yang baik setelah saya menderita di tangan pemberi pinjaman palsu yang menipu saya karena uang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Sidoarjo tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di India, karena saya berutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dituju, sampai suatu hari teman setia saya menelepon Slamet Raharjo setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu perusahaan pinjaman Emily, jadi saya harus menghubungi Slamet Raharjo dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu emily bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu emily perusahaan dan secara mengejutkan, pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang ibu pekerjaan yang baik Emily
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu perusahaan pinjaman Emily melalui email: emilygregloancompany@gmail.com. atau whatsapp +1 (669) 4002627 dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Mother Emily melalui saya email: nurkhomariyah1989@gmail.com
dan Anda masih dapat menghubungi teman saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ms. Margaret melalui email: slametraharjo211989@gmail.com
semoga Tuhan terus memberkati dan mendukung ibu Emily yang telah mengubah kehidupan finansial saya.

Nur Khomariyah said...

Kabar baik
Allah yang Maha Kuasa telah begitu setia kepada saya dan seluruh keluarga saya untuk menggunakan perusahaan pinjaman ibu Emily untuk mengubah situasi keuangan hidup saya untuk kehidupan yang lebih baik dan lebih stabil sehingga sekarang saya memiliki bisnis sendiri di kota
Nama saya Nur Khomariyah dari kota Sidoarjo, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu. Emily karena membantu saya dengan pinjaman yang baik setelah saya menderita di tangan pemberi pinjaman palsu yang menipu saya karena uang saya tanpa menawarkan saya pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Sidoarjo tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di India yang telah menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya dan saya sangat frustrasi karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di India, karena saya berutang kepada bank dan teman-teman saya dan saya tidak punya orang untuk dituju, sampai suatu hari teman setia saya menelepon Slamet Raharjo setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari ibu perusahaan pinjaman Emily, jadi saya harus menghubungi Slamet Raharjo dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi ibu emily bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus memanggil keberanian dan saya menghubungi ibu emily perusahaan dan secara mengejutkan, pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 2 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang ibu pekerjaan yang baik Emily
jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi ibu perusahaan pinjaman Emily melalui email: emilygregloancompany@gmail.com. atau whatsapp +1 (669) 4002627 dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Mother Emily melalui saya email: nurkhomariyah1989@gmail.com
dan Anda masih dapat menghubungi teman saya Nur Syarah yang memperkenalkan saya kepada Ms. Margaret melalui email: slametraharjo211989@gmail.com
semoga Tuhan terus memberkati dan mendukung ibu Emily yang telah mengubah kehidupan finansial saya.

Widya Okta said...

Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu.

Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM.

Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM.

Email: sandraovialoanfirm@gmail.com
Nomor kontak dewan direksi: +12512278012
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

aditya.aulia139@gmail.com said...

Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
BBM INVITE:::[D8980E0B]

"ISKANDAR LENDERS" said...

Hubungi kami:
                                            via :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: :
                                              WhatsApp: (+ 44) 7480 729811
                                                Tel .... (+ 44) 7480 729811

Apakah Anda memerlukan pinjaman yang sah, jujur, bereputasi dan mendesak? Pencarian Anda untuk pinjaman yang sah berakhir di sini hari ini karena kami di sini untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda. Jika Anda telah ditolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan dengan alasan apa pun jangan khawatir lagi tentang masalah keuangan Anda karena kami adalah solusi untuk kemalangan finansial Anda. Kami telah menyediakan Miliaran (mata uang berbeda) dalam pinjaman bisnis kepada lebih dari 32.000 pemilik bisnis. Kami menggunakan teknologi risiko yang kami tentukan sendiri untuk memberi Anda pinjaman bisnis yang tepat sehingga Anda dapat tumbuh urusanmu. kami menawarkan pinjaman untuk semua jenis dengan tingkat bunga rendah dan juga jangka waktu untuk membayar kembali pinjaman. Apakah Anda memiliki kredit yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk membayar tagihan? atau Anda merasa perlu memulai bisnis baru? Apakah Anda memiliki proyek yang belum selesai karena pendanaan yang buruk? Apakah Anda memerlukan uang untuk berinvestasi dalam spesialisasi apa pun yang akan menguntungkan Anda? ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY bertujuan untuk memberikan layanan keuangan profesional yang sangat baik e_mail: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...