CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

- pErMaTa_aGaMa -





Ya Allah..
pimpinlah aku ke jalan yang benar...
serta jadikanlah aku wanita s0lehah..
aminn~ (^_^)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Tuesday, 20 December 2011

5 perkara..


Antara 5 perkara yang el0k disebut ialah :



·       Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk.

     Sudah menjadi kebiasaan bagi kita menyebut atau memuji-muji orang yang berbuat baik kepada kita sehingga kadang-kadang kita terlupa hakikat bahawa terlampau banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada kita. Lantaran itu, kita terlupa memuji dan menyebut-nyebut nama Allah. Makhluk yang berbuat baik sedikit kita puji habisan tapi nikmat yang terlalu banyak Allah berikan kita langsung tak ingat. Sebaik-baiknya elok dibasahi lidah kita dengan memuji Allah setiap ketika, bukan ucapan Al-hamdulillah hanya apabila sudah kekenyangan hingga sendawa. Pujian begini hanya di lidah saja tak menyelera hingga ke hati.

·       Perbanyakkan menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia.

Dunia terlalu sedikit dibandingkan dengan akhirat. 1000 tahun di dunia setimpal dengan ukuran masa sehari di akhirat. Betapa kecilnya nisbah umur di dunia ini berbanding akhirat. Nikmat dunia juga 1/100 daripada nikmat akhirat. Begitu juga seksa dan kepayahan hidup di dunia hanya 1/100 daripada akhirat. Hanya orang yang senteng fikiran sibuk memikirkan Wawasan Dunia (WD) hingga terlupa Wawasan Akhirat (WA). Manusia yang paling cerdik ialah mereka yang sibuk merancang Wawasan Akhiratnya. Saham Amanah Dunia (SAD) tak penting, tapi yang paling penting ialah Saham Amanah Akhirat (SAA) yang tak pernah rugi dan merudum malahan sentiasa naik berlipat kali ganda. Oleh itu perbanyakkanlah menyebut-nyebut perihal akhirat supaya timbul keghairahan menanam dan melabur saham akhirat.

·       Perbanyakkan menyebut dan mengingat hal-hal kematian daripada hal-hal kehidupan.

Kita sering memikirkan bekalan hidup ketika tua dan bersara tapi jarang memikirkan bekalan hidup semasa mati. Memikirkan mati adalah sunat kerana dengan berbuat demikian kita akan menginsafi diri dan kekurangan amalan yang perlu dibawa ke sana. Perjalanan yang jauh ke akhirat sudah tentu memerlukan bekalan yang amat banyak. Bekalan itu hendaklah dikumpulkan semasa hidup di dunia ini. Dunia ibarat kebun akhirat. Kalau tak usahakan kebun dunia ini masakan dapat mengutip hasilnya di akhirat? Dalam hubungan ini eloklah sikap Saidina Ali dicontohi. Meskipun sudah terjamin akan syurga, Saidina Ali masih mengeluh dengan hebat sekali tentang kurangnya amalan untuk dibawa ke akhirat yang jauh perjalanannya. Betapa pula dengan diri kita yang kerdil dan bergelumang dengan dosa?

·       Jangan menyebut-nyebut kebaikan diri dan keluarga.

Syaitan memang sentiasa hendak memerangkap diri kita dengan menyuruh atau membisikkan kepada diri kita supaya sentiasa mengingat atau menyebut-nyebut tentang kebaikan yang kita lakukan sama ada kepada diri sendiri, keluarga atau masyarakat amnya. Satu kebaikan yang kita buat, kita sebut-sebut selalu macam rasmi ayam 'bertelur sebiji riuh sekampung'. Kita terlupa bahawa dengan menyebut dan mengingat kebaikan kita itu sudah menimbulkan satu penyakit hati iaitu ujub. Penyakit ujub ini ibarat api dalam sekam boleh merosakkan pahala kebajikan yang kita buat. Lebih dahsyat lagi jika menimbulkan ria' atau bangga diri yang mana Allah telah memberi amaran sesiapa yang memakai sifatNya (ria') tidak akan mencium bau syurga. Ria' adalah satu unsur dari syirik (khafi). Oleh itu eloklah kita berhati-hati supaya menghindarkan diri daripada mengingat kebaikan diri kita kepada orang lain. Kita perlu sedar bahawa perbuatan buat baik yang ada pada diri kita itu sebenarnya datang dari Allah. Allah yang menyuruh kita buat baik. Jadi kita patut bersyukur kepada Allah kerana menjadikan kita orang baik, bukannya mendabik dada mengatakan kita orang baik. Kita terlupa kepda Allah yang mengurniakan kebaikan itu.

·       Jangan sebut-sebut dan nampak-nampakkan keaiban atau keburukan diri orang lain.

Kegelapan hati ditokok dengan rangsangan syaitan selalu menyebabkan diri kita menyebut-nyebut kesalahan dan kekurangan orang lain. Kita terdorong melihat keaiban orang sehingga terlupa melihat keaiban dan kekurangan diri kita sendiri. Bak kata orang tua-tua 'kuman seberang lautan nampak, tapi gajah di depan mata tak kelihatan'. Islam menuntut kita melihat kekurangan diri supaya dengan cara itu kita dapat memperbaiki kekurangan diri kita. Menuding jari mengatakan orang lain tak betul sebenarnya memberikan isyarat bahawa diri kita sendiri tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang; satu jari arah ke orang itu tapi 4 lagi jari menuding ke arah diri kita. Bermakna bukan orang itu yang buruk, malahan diri kita lebih buruk daripadanya. Oleh sebab itu, biasakan diri kita melihat keburukan diri kita bukannya keburukan orang lain. Jangan menjaga tepi kain orang sedangkan tepi kain kita koyak rabak. Dalam Islam ada digariskan sikap positif yang perlu dihayati dalam hubungan sesama manusia iaitu lihatlah satu kebaikan yang ada pada diri seseorang, meskipun ada banyak kejahatan yang ada pada dirinya. Apabila melihat diri kita pula, lihatkan kejahatan yang ada pada diri kita walaupun kita pernah berbuat baik. Hanya dengan cara ini kita terselamat dari bisikan syaitan yang memang sentiasa mengatur perangkap untuk menjerumuskan kita ke dalam api neraka.

 Semoga 5 perkara yang disebutkan di atas dapat kita hayati dan diterapkan dalam kehidupan kita seharian. Sama-sama berd0a semoga terselamat dari kemurkaan Allah di dunia dan akhirat. Amin...

 Sekian, wallahu a’lam



~ sharing is caring..(^_~) ~


20 comments:

cik ah said...

terima ksih diatas prkongsiaan yg menarik....
p/s:awk mmg caring (^_~)



`

peRmaTa_ aGamA said...

sama2..m0ga Allah redha..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

maisarah sarah said...

thanks for sharing ^_^

peRmaTa_ aGamA said...

welc0me..=)
m0ga boleh dijadikan iktibar..

~ sharing is caring..(^_~) ~

Cik Leiya said...

Peringatan yang amat berguna pada diri ana terutamanya....terima kasih (n_n)

peRmaTa_ aGamA said...

sama2..peringatan buat diri pnulis jga..m0ga kasih Allah bersama kita semua..

~ sharing is caring..(^_~) ~

wafa zinnirah92 said...

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah perkongsian yang sangat berguna.=)
Teruskan ya ukhti memberi makanan kpd hati2 insani.. ^_^

Banyak perkara yang tak blh dipandang sebelah mata, semua tu akan dihitung.. ^_^

p/s: jmput ke blog saya nnt, tinggalkan jejak di kotak komentar.. menanti komen ukhti.. jazakillah ya ukhti.

~permata yang dicari~

fuad ansari said...

nice, nice and nice sharing.. (",)

untuk yg no satu tu:
bahkan, jgn mengharap dan meminta pada makhluk, tapi mengharap dan memintalah kepada Allah swt.. (",)

destur said...

1lagi usul.
meyebutkan apa yang sekiranya pantas untuk disebut dengantetap mengindahkan kaidah yang benar sesuai manhaj ahlus sunnah wal jama'ah menurut pemahaman salafush sholih

Bulan Syurga Firdausi said...

yup insyaAllah :) tq ye kak...selalu nye dgr 5 sbelum 5 :)

peRmaTa_ aGamA said...

t0 wafa zinnirah92 : waalaikumsalam wbt..

Alhamdulillah..sm0ga Allah redha..syukran krana sudi ziarah n k0men..=)

p/s : insyaAllah..akan mnyusul..

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 fuad ansari : thanx so much..

dharapkan dapat beramal dgn 5 perkara ini.. insyaAllah..mndapat redha Nya..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 destur : syukran atas penambahan..mga beroleh manfaat..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

peRmaTa_ aGamA said...

t0 Bulan Syurga Firdausi : syukran..
m0ga beroleh manfaat..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

Fz27 said...

insyaAllah akan ingat

peRmaTa_ aGamA said...

ameen~
m0ga mndapat barakah Nya..

~ sharing is caring..(^_~) ~

look before you leap said...

syukran:D

peRmaTa_ aGamA said...

afwan..=)

~ sharing is caring..(^_~) ~

mselim said...

tima kasih atas ingatan ini..moga sama2 kite saling berpesan2 kepada kebaikan...
Moga komuniti kita ini mendapat rahmat dari nya...
Amin,,,,

Wassalam...

peRmaTa_ aGamA said...

sama2..

Alhamdulillah..sm0ga ber0leh manfaaat dari perk0ngsian..

ameen~

~ sharing is caring..(^_~) ~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...