CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

- pErMaTa_aGaMa -





Ya Allah..
pimpinlah aku ke jalan yang benar...
serta jadikanlah aku wanita s0lehah..
aminn~ (^_^)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Saturday 29 October 2011

ZULHIJJAH



Dari Ibnu ‘Abbas r.a telah bersabda Nabi s.a.w :

        i.       -  Zulhijjah hari diampuni Allah akan Adam a.s . Barangsiapa yang berpuasa, Allah akan mengampuni segala dosanya.

      ii.        - Zulhijjah hari dikabulkan doa Nabi Yunus dan keluar dari perut ikan Nun, barangsiapa yang berpuasa seolah- olah ia beribadat selama setahun.

    iii.      -  Zulhijjah hari dikabulkan Allah doa Nabi Zakaria, barangsiapa berpuasa nescaya dikabulkan Allah doanya.




    iv.          - Zulhijjah hari lahirnya Nabi Isa a.s, barangsiapa yang berpuasa nescaya Allah menjauhkan daripadanya segala kesusahan dan kefakirannya.

      v.        -  Zulhijjah hari lahirnya Nabi Musa a.s barangsiapa yang berpuasa, terlepas ia dari nifaq dan beroleh keamanan dari siksa kubur.

    vi.        - Zulhijjah, hari Allah membukakan segala kebajikan bagi Nabi-nabiNya. Barangsiapa yang berpuasa, Allah memandangnya dengan kerahmatan.

  vii.       -  Zulhijjah, hari yang padanya ditutup segala pintu neraka dan tidak dibuka sehingga tanggal 10 Zulhijjah. Barangsiapa yang berpuasa , nescaya Allah menutup daripadanya 30 pintu kesempitan dan dibukakan 30 pintu kesenangan.

viii.     -  Zulhijjah dinamakan hari Tarwiyah. Barangsiapa yang berpuasa , nescaya Allah akan memberikan ganjaran yang tidak diketahui sesiapa melainkan Nya.

     ix.     -  Zulhijjah ialah hari Arafah. Barangsiapa yang berpuasa, nescaya Allah akan menghapuskan dosanya setahun yang akan datang.

# Mulai sejak terbit matahari 9 Zulhijjah sehingga pagi 10 Zulhijjah, banyakkanlah bertakbir.

# Pada akhir (hari) Zulhijjah, disunatkan  membaca doa akhir tahun sebanyak 7 kali. Barangsiapa yang membacanya akan diampuni dosanya yang terdahulu.


~ Doa Akhir Tahun ~


p/ s : marilah kita sama-sama meningkatkan amalan di bulan Zulhijjah ini..sem0ga kita semua beroleh keredhaan Illahi di dunia dan akhirat..InsyaAllah..

~ sharing is caring ..(^_~) ~


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...